Pages

Friday, April 11, 2014

Pemahaman VO2

What Is VO2 Max?
VO2 Max Measures Aerobic Fitness and Maximal Oxygen Uptake
It is measured as "milliliters of oxygen used in one minute per kilogram of body weight." 

Sebab dah pakai jam tangan Suunto Ambit2S ni, so aku pon godeh-godeh la apa yang patut. Dalam summary page aktiviti aku ada satu column nama dia VO2. Jadi aku tercarik-carik apa benda V02 nih.














Macam biasa tanya Mr.Google lah. 
Apa yang aku paham VO2 ni, dia oksigen kita per minit masa lari atau buat sesuatu aktiviti. VO2 ni salah satu faktor menentukan seseorang itu bole bertahan dalam melakukan aktiviti yang panjang. Contoh larian marathon.

Lagi tinggi VO2 maknanya lagi bagus. Average orang biasa VO2 dia lebih kurang 35 ml/kg/min. Aku atas skit je berbanding average.. 38 ml/kg/min. Kalau ahli sukan diorang punya VO2 dalam 70 ml/kg/min. Jauh gila beza ngan average.

Kalau pemaham aku salah mintak maaflah. :)
Sekian....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...